Maatschappelijk verantwoord

Zagen de biologische appels er maar weer uit als vroeger: gerimpeld en klein van stuk. Dan zouden we het verschil zien en bewust een verantwoorde keuze kunnen maken. Nu moeten we onze keuze baseren op wat we weten over het product. Dat is niet zoveel, maar we hebben er wel behoefte aan.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) voor het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten. Wij blijken vooral te willen weten of het voedsel zonder kinderarbeid is geproduceerd (67%), of het diervriendelijk is geproduceerd (49%) en of het milieuvriendelijk is geproduceerd (44%).

Maar of we dan uiteindelijk ook kiezen voor maatschappelijk verantwoord geproduceerd voedsel is sterk de vraag. Tijdens het CBL-voedselveiligheidsdebat, gehouden ter ere van de Nationale Food Week 2003 (klinkt Voedsel Week niet? Of Eet Week?), noemde LTO-voorzitter Doornbos de rol van de consument ‘dubieus’. Verantwoord geproduceerd voedsel is goed, maar vooral anderen moeten dat maar kopen. We lijken behoefte te hebben aan betere voorlichting, maar als maatschappelijk verantwoord geproduceerde producten niet goedkoper worden dan gangbare zullen we ze nog steeds links laten liggen. De prijs speelt namelijk een te grote rol. Ook dat blijkt uit het onderzoek van EFMI. Bij aankoop van voedsel letten we vooral op de houdbaarheid (92%), gevolgd door de prijs (85%), of het in de aanbieding is (84%), de ingrediënten (51%) en het merk (50%). Vers en goedkoop, dat zijn dus de belangrijkste criteria om een product te kopen.

Willen we goedkope producten, dan kunnen we verantwoord geproduceerd wel vergeten. Dat gaat eigenlijk niet samen. ‘De consument moet zich ervan bewust worden dat het goedkoopste product eenvoudigweg niet op een milieuvriendelijke en duurzame wijze te produceren is’, zei minister Veerman tijdens het CBL-debat. Een hardhandige manier om dat bewustzijn te vergroten is het opnemen van maatschappelijke kosten in het prijskaartje. Dan worden gangbare producten duurder dan maatschappelijk verantwoorde producten. En dan willen we ze natuurlijk wél kopen.

Zolang gangbare producten goedkoper blijven en we vooral op de prijs letten, kan misschien de versheid ons nog over de streep trekken. Vers gesneden veldsla bijvoorbeeld; knapperig en donkergroen van kleur, heerlijk in een

Avocadosalade met meikaas of feta
Gang: bijgerecht, voorgerecht
Keuken: vegetarisch
Auteur: Elsje de Ruijter
Ingrediënten
  • 200 g veldsla
  • 1 sinaasappel
  • 150 g meikaas of feta
  • 1 rijpe avocado
  • 3 el citroensap
  • 1 tl citroenrasp
  • 1 goudrenet
  • 1 el suiker
  • 1 el geroosterde sesamolie
  • peper
Bereiding
  1. Schil de appel en snij hem in kleine blokjes. Marineer hem tot gebruik (kan tot 24 uur van tevoren) in de suiker en 1 eetlepel citroensap.
  2. Was de veldsla goed en laat hem uitlekken.

  3. Snij de schil van de sinaasappel en snij de partjes tussen de velletjes los. Doe de partjes in een schaal en knijp het resterende sap uit de sinaasappelrestanten. Schep de rest van het citroensap, de citroenrasp en de sesamolie door de sinaasappel.

  4. Snij de meikaas en het vruchtvlees van de avocado in kleine blokjes. Schep ze met de gemarineerde appel door het sinaasappelmengsel.

  5. Voeg de veldsla toe en roer de salade door. Breng op smaak met peper.

 

Deze tekst is gepubliceerd in de Volkskrant van 14 april 2003